Pastaraisiais metais vis dažniau žemdirbiai susiduria su nepalankiais gamtos reiškiniais ir patiria nuostolių dėl sausros, iššalimo ar ilgalaikio lietaus. Suvaldyti šias ir panašias rizikas padeda pasėlių draudimas. Svarbu pažymėti, kad dalį sumokėtų draudimo įmokų, nepriklausomai nuo to ar draudžiamas įvykis įvyksta ar ne, kompensuoja valstybė. Taigi drausti pasėlius tikrai verta. Praėjusiais metais Utenos rajone fiksuota ekstremali sausra ne vienam žemdirbiui pridarė didžiulių nuostolių. Mūsų rajono ūkininkė, apdraudusi savo pasėlius nuo sausros, ir gavusi draudimo išmokas apsaugojo savo ūkį ir draudžiasi ir šiais metais. Džiugu, kad ši priemonė po truputį populiarėja. Šiais metais nuo nepalankių gamtos reiškinių draudžiasi net septyni žemės ūkio produkciją auginantys mūsų rajono ūkininkai.
Apie priemonę išsamiau pakomentuos Utenos rajono savivaldybės Kaimo ir bendruomenių reikalų skyriaus vyr. specialistė Jolanta Guobaitė..
Kada ir kur reikia kreiptis norint gauti draudimo įmokų kompensaciją apdraudus pasėlius nuo iššalimo ir (arba) sausros?
Nuo rugsėjo 1 d. iki gruodžio 31 d. ir nuo kovo 1 d. iki birželio 30 d. pareiškėjas norintis gauti kompensaciją už pasėlių draudimą nuo iššalimo ir (ar) sausros teikia paramos paraišką savivaldybei (Utena, Utenio a. 4-103 kab.).
Kas gali teikti paraišką?
Paraiškas, ne ilgesniam, kaip vienam augalų ir (arba) pasėlių vegetacijos draudimo laikotarpiui, gali teikti augalininkyste, sodininkyste ar daržininkyste užsiimantys fiziniai asmenys, įregistravę ūkininko ūkį ir žemės ūkio valdą bei juridiniai asmenys, įregistravę savo vardu žemės ūkio valdą.
Kokie reikalavimai paraiškai teikti?
Paraiška turi būti užpildyta lietuvių kalba. Kiekvienas paraiškos ir prie paraiškos pridedamų dokumentų lapas turi būti patvirtintas pareiškėjo parašu. Siunčiant elektroniniu paštu – paraiška turi būti pasirašyta saugiu el. parašu.
Paraišką galima teikti asmeniškai ar per įgaliotą asmenį, registruotu paštu adresu Utena, Utenio a. 4, arba elektroniniu paštu This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..
Paraiškos forma skelbiama Žemės ūkio ministerijos ir Nacionalinės mokėjimo agentūros interneto svetainėse adresais: http://zum.lrv.lt/ir www.nma.lt. Aktualią paraiškos formą Jums elektroniniu paštu gali atsiųsti ir Kaimo ir bendruomenių reikalų skyriaus specialistas (el.p. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.).
Kokia yra kompensacija?
Nepaisant to, įvyko draudžiamasis įvykis ar ne, pareiškėjui, apdraudusiam pasėlius ir (arba) augalus nuo iššalimo ir (arba) sausros, kai draudžiamasi nuo didesnių kaip 20 proc. produkcijos nuostolių, kompensuojama iki 70 proc. draudimo įmokos sumos.
Kompensuojamų draudimo įmokų sumos dydžiai kasmet yra nustatomi atskiru Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu.
Kokios pagrindinės sąlygos ir reikalavimai pareiškėjui?
Svarbiausia, kad draudimo sutartis su draudimo bendrove turi būti pasirašyta iki pateikiant paramos paraišką savivaldybei ir draudimo įmoka turi būti sumokėta ne anksčiau, kaip kitą dieną nuo paramos paraiškos pateikimo savivaldybei dienos.
Kokia paramos išmokėjimo tvarka ir terminai?
Gavęs pranešimą apie sprendimą skirti paramą ir sumokėjęs draudimo įmonei visas draudimo sutartyje nurodytas draudimo įmokas bei einamaisiais metais deklaravęs žemės ūkio naudmenas, nuo einamųjų metų birželio 1 d. iki einamųjų metų rugpjūčio 15 d. savivaldybei pateikia:
- draudimo sutartį bei visų jos pakeitimų (tuo atveju, jei draudimo sutartis per jos galiojimo laikotarpį buvo tikslinama ar buvo nutraukta) kopijas; visų įvykusių draudiminių įvykių (jei jų buvo) žalų pranešimų originalus arba kopijas, paaiškinimus dėl augalų atsėjimo ar atsodinimo, jeigu drausti plotai yra didesni negu deklaruoti;
- visų draudimo sutartyje nurodytų draudimo įmokų sumokėjimo patvirtinimo dokumentų kopijas.
Paramos gavėjas turi teisę kreiptis dėl dalinės kompensacijos – 70 proc. sprendime, apskaičiuotos preliminarios paramos sumos, atsižvelgiant į sumokėtą draudimo įmokos sumą, išmokėjimo. Tokiu atveju, gavęs pranešimą apie sprendimą skirti paramą ir sumokėjęs draudimo įmonei visas draudimo sutartyje nurodytas draudimo įmokas, paramos gavėjas visus aukščiau išvardintus dokumentus savivaldybei pateikia nuo einamųjų metų sausio 1 d. iki balandžio 30 d.
Detalesnę informaciją Jums suteiks Kaimo ir bendruomenių reikalų skyriaus vyr. specialistė Jolanta Guobaitė tel.: (8 389) 640 12, el.p. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..